Nordsjælland i lavt gear: 20 timers kajak- og sheltertur på Esrum Sø

Photo: Daniel Villadsen

Mangler du inspiration til dit næste hverdagseventyr? Så tag med til en af de nordsjællandske naturperler: Esrum Sø. I slutningen af august tog min kæreste og jeg til Esrum Sø for at udforske nogle af dens mange naturoplevelser.

Af Daniel Villadsen

På en solrig mandag mødtes vi med ejerne, Tine og Rune, fra Sne og Vand, hvorfra vi lejede kajakker. De var utroligt imødekommende og kom med gode tips til hvor man kunne udforske søen i kajak. Fra udlejningsstedet ved siden af Restaurant Skipperhuset satte vi kursen mod den sydlige ende af søen.

Her befinder der sig en skjult lagune, som akkurat er lavvandet nok til at man kan komme derind i kajak. Vi roede langs søbredden med de imponerende huse, der med hver sin badebro vidnede om et aktivt brug af søen for de lokale beboere. Da vi nærmede os grænsen til fuglereservatet, åbnede der sig en passage mellem de frodige træer, hvor vi kunne ro ind i den skjulte lagune.

Esrum Sø

Esrum Sø er Danmarks næststørste sø. Samtidig er det også Danmarks vandrigeste. Her er der frodig skov helt ned til søbredden, skjulte laguner og mulighed for at opleve et rigt fugleliv fra kajakken. Det er desuden kun tilladt for både at sejle med elmotor i søen, så der er hverken larm eller forurening at bekymre sig om.Photo:Daniel Villadsen

I laugunen var der helt vindstille og roligt vand. Så vi lænede os tilbage i kajakkerne og nød synet af de klare grønne trækroner, der svajede i vinden, mens de hvide skyer, drev forbi på den dybblå himmel. Et par hvide svaner fløj over os med den karakteristiske lyd fra deres vinger. For en stund stod tiden stille, mens vi drev stille i kajakkerne.

Esrum Sø med Kajak

Photo:Daniel Villadsen

Fra lagunen roede vi videre om langs den sydvestlige bred, hvor vi fandt en hyggelig lille strand - et perfekt spot til at nyde vores frokost. Forud for turen havde vi købt to lækre frokost-boller fra Sørup Ishus, som kun ligger 100 meter fra kajakudlejningen.

Denne strand var et genialt picnic-spot, med bænke, en gynge i et af træerne, og stien, som går rundt om søen. Efter frokosten roede vi videre til et af de andre anbefalede pitstops: Dronningens Bøge.

Fra den rustikke badebro på den vestlige søbred er der udsigt direkte over til Fredensborg Slot, som ligger på søens østlige side. Der ligger desuden også et fint bålshelter, hvor man kan grille. Vi kunne dufte grillmaden, som en familie var i fuld gang med at tilberede i shelteret, da vi gik forbi.

Picnic ved Esrum Sø
Esrum Sø

Efter en lille gåtur roede vi tværs over søen i retning tilbage mod vores startsted for at aflevere kajakkerne og sætte kurs mod næste stop på vores tur: Haldbjerg Shelters.

Photo:Daniel Villadsen

Efter at have afleveret kajakudstyret tilbage hos Sne og Vand, kørte vi mod Haldbjerg, som kun er 15 min kørsel fra Esrum Sø. Her ligger det idylliske Haldbjerg Shelters. Da vi ankom, blev vi taget godt imod af ejeren, Tonny, som viste os rundt på pladsen og energisk fortalte om historien bag dette voksende projekt.

Vi fik tildelt shelterpladsen “Bjerget”, som ligger på en fin bakketop. Herfra er der flot udsigt ud over den lokale sø samt perfekt mulighed for solopgang.

Tonny havde desuden tændt op i vildmarksbadet for os, så det kunne blive klar til efter aftensmaden. Der var masser af brænde og alt det nødvendige udstyr, for at kunne lave mad over bål.

Haldbjerg Naturcampus
© VisitNorthZealandPhoto: Daniel Villadsen
Photo: Daniel Villadsen

Vi lavede onepot-pasta over bål, mens vi fik prøvesmagt på nogle af de øl fra det lokale bryggeri “Det Våde Får”. Haldbjerg Shelters støtter de lokale virksomheder ved bl.a. at sælge øl og vin fra de omkringliggende vingårde og microbryggerier.

Efter at have nydt den varme mad sammen med den farverige solnedgang, blev det tid til at udforske vildmarksbadet. Stjernerne blev mere synlige på himlen, og vandet varmede, mens ilden i ovnen knitrede. Det var en perfekt måde at slutte dagen af på.

Da vi lagde os i soveposen i shelteret efter at have nydt den klare stjernehimmel, og spottet flere stjerneskud, var det med en god og mæt følelse i kroppen - fyldt op på gode oplevelser, god mad og nye minder.